Skip to main content

Wob- en Woo-besluiten

Vanaf 1 mei 2022 geldt de Wet open overheid (Woo). Gemeenten en andere overheden moeten meer informatie openbaar maken zonder dat u hierom hoeft te vragen. De Woo vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

Alle beschikbare documenten kunnen doorzocht worden op open.amsterdam

De gemeente Amsterdam werkt aan de aanpassingen die nodig zijn om alle informatie van de 11 aangewezen categorieën actief openbaar te maken. Op dit moment worden er 3 categorieën aangeboden:

  • wob- en woo-verzoeken

  • organisatiegegevens

  • raadsstukken

Daarnaast worden de Woo-verzoeken, en Wob-verzoeken vanaf februari 2021, ook opgenomen in archief 31245 Inventaris van het Archief van de gemeente Amsterdam: Wob-besluiten. Wob-verzoeken tot februari 2021 kunt u hier vinden: wob-besluiten gemeente Amsterdam .

Ook de documenten rondom de vernieuwing van het erfpachtstelsel (VES) worden openbaar gemaakt. Vanwege de grootte van dit besluit heeft het dossier een eigen archiefnummer gekregen, archief 31328 Inventaris van het Archief van de gemeente Amsterdam: Vernieuwing Erfpachtstelsel (VES)

Directe publicatie voor iedereen

Op grond van de Wet open overheid (Woo) mag iedereen om informatie vragen over alle bestuurlijke onderwerpen van de gemeente Amsterdam. Op het moment dat de betreffende informatie wordt verzonden aan de verzoeker is deze in juridische zin openbaar voor iedereen. Om de documenten ook daadwerkelijk toegankelijk te maken voor iedereen, worden ze gepubliceerd op open.amsterdam. De gemeente Amsterdam heeft ervoor gekozen om de openbaar gemaakte informatie, inclusief het verzoek en besluit, meteen over te brengen naar het Stadsarchief. Daardoor kan de informatie ook op de website van het Stadsarchief gepubliceerd en geraadpleegd worden. De overdracht van deze informatie aan het Stadsarchief wordt beschouwd als een overbrenging conform artikel 12 van de Archiefwet 1995. Dat betekent dat de informatie voor altijd wordt bewaard.

Fluïde overbrenging

Met deze overdrachten is vanaf februari 2021 begonnen. Eerst met de recente dossiers. Op een later moment worden eerdere Wob-besluiten ook naar het archief overgebracht. Er zal voortaan sprake zijn van een constante stroom van nieuw genomen besluiten inclusief openbaar gemaakte informatie. Op frequente basis worden besluiten toegevoegd aan dit archief. Dit is een belangrijke vernieuwing in het archiefbeheer. Waar eerder een overgebracht archief een afgesloten geheel moest vormen, worden aan dit archief doorlopend dossiers toegevoegd. Daarom spreken we van een fluïde overbrenging van dossiers.

Opbouw archief

Elk besluit met de daarbij openbaar gemaakte informatie is in dit archief terug te vinden op basis van een duidelijke onderwerpsomschrijving die kort de inhoud van het verzoek weergeeft. Als de verstrekte informatie uit meer dan dertig documenten bestaat, dan kan die informatie, per categorie, geclusterd zijn in verzamelbestanden. Elk bestand of verzamelbestand krijgt een heldere titel, die correspondeert met de omschrijving op de inventarisatielijst die bij het besluit is opgenomen.

Onleesbaar maken persoonsgegevens

Persoonsgegevens in de documenten zijn onleesbaar gemaakt door middel van afdekking van namen, adressen, telefoonnummers en dergelijke. Het kan zijn dat ook andere informatie deels onleesbaar is gemaakt. Daarmee kunnen de besluiten openbaar worden gepubliceerd. Het onleesbaar maken gebeurt voorafgaand aan de overbrenging door het Wob-ondersteuningsteam van de gemeente.

Digitaal archief

Dit archief is digitaal. Dat wil zeggen dat de archiefbescheiden digitaal zijn gecreëerd en als zodanig voor de eeuwigheid worden bewaard in ons e-depot. Het gaat in dit archief primair om pdf-bestanden.

Indienen van een Woo-verzoek

Meer informatie over het indienen van een Woo-verzoek vindt u hier